20 ianuarie 2011

Cu moaştele-n desagă

Reuters ne comunică un caz cât se poate de reprezentativ pentru industria de moaşte. Este o pură întâmplare că acest lucru s-a întâmplat în Grecia, obiceiurile sunt specifice ortodocşilor, indiferent dacă sunt greci, bulgari, ruşi, ucraineni sau români. Probabil că distanţa şi marea obligă să se apeleze la aeroport. Iar aici, datorită riscului crescut, sunt controale relevante. Ce descoperă poliţia, duminică, în 16 ianuarie 2011, în bagajele unui biet călugăr cipriot? Nici mai mult, nici mai puţin, decât un set de oseminte umane, inclusiv craniul, declarate ca fiind "moaşte" de către acesta. Sunt osemintele unei femei, fostă călugăriţă, decedată acum patru ani.

Reuters mai specifică faptul că în Biserica Ortodoxă este o cutumă venerarea rămăşiţelor umane, acest fapt fiind exploatat de către cler. Moaştele sunt afişate la anumite momente şi oferite credincioşilor pentru a fi atinse sau sărutate, dar asta numai în schimbul unor donaţii, odată ce cutia milei este situată în imediata apropiere a acestor oseminte.

Fenomenul este că această "sfântă" încă nu fusese omologată. Aşadar clerul nu ar fi avut nici un avantaj din faptul că oasele ar fi ajuns în Cipru. Şi mai ales "ascunse" şi nu cu tam-tam mediatic cum au fost cele aduse de preoţii greci pentru "întru-mântuirea" fraierilor din România. Credeţi cumva că pentru ortodocşii români a fost gratis? Baliverne. Şi-au luat grecii tainul!

Aşa că Arhiepiscopul Ciprului Chrysostomos îşi ia mâna de pe capul bietului călugăr: "După cum pare, bănuiesc că este vorba de interesele financiare ale unor şarlatani." Gura prostului adevăr grăieşte. Cinstite feţe ortodox-bisericeşti, toate moaştele sunt opera unor şarlatani, numai că unele sunt oficiale, celelalte sunt "satanice". "Mântuirea" se opreşte în bani. Totuşi, pe când o santificare cu moaştificare, aşa, de exerciţiu măcar, că candidaţi este destui: Ilie Cleopa, Dumitru Stăniloae, Arsenie Boca şi, de ce nu, Petre Ţuţea. Lângă ei s-ar umple repede cutiuţa cu donaţii pentru Catedrală...

5 comentarii:

  1. Moastele astea nu sunt niste smecherii ieftine! Sunt cazuri reale de sfintenie, de viata inchinata lui Dumnezeu si asta intr-o ecuatie simpla: odata ce sufletul se sfinteste printr-o viata morala exemplara, smerenie, virtute, bunatate si multa rugaciune, este normal ca si trupul sa se sfinteasca, amandoua alcatuind o unitate desavarsita! Din pacate lacomia, iubirea de arginti, ignoranta sau pur si simplu necredinta unor oameni nedemni de slujirea lor au dus la comercializarea acestor trupuri sfinte! Daca vrei sa vezi un exemplu de sfintenie recenta cauta pe net informatii despre parintele ilie lacatusu sa vezi cum arata dovada iubirii pe care Dumnezeu l-a preaslavit pe acel preot chinuit in inchisorile comuniste!

    RăspundețiȘtergere
  2. Şmecheria e ieftină dacă credinţa este mare...
    Cu un minim de cunoştinţe poţi desprinde ideea că în anumite condiţii carnea se usucă. Este una dintre cele mai vechi metode de conservare, fie în vederea consumului ulterior, fie din considerente religioase. Vechii egipteni au ajuns la mari performanţe în tehnicile specifice mumificării.
    În esenţă sunt întrunite condiţiile, pe cale naturală sau artificială, ca bacteriile şi microorganismele ce se hrănesc cu substanţele acelui trup să nu prolifereze, de altfel ele sunt cele ce dau mirosul specific de cadavru. Interesant este că sunt o grămadă de cadavre natural mumificate, de animale sau de oameni:
    aici ai o căutare sumară
    Cât despre Ilie Lăcătuşu, faptul că a fost plasat cadavrul într-o criptă a favorizat aerisirea acestuia, lucru ce a produs deshidratarea. Este greşită şi ideea că acesta nu a fost mumificat: în greaua sa suferinţă pe patul spitalelor a primit o grămadă de medicamente şi substanţe ce au transformat trupul său într-un recipient septic.

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, intr-adevar exista si cazuri de morti care se gasesc neputreziti din cauze naturale precum solul sau alti factori si nu-i considera nimeni sfinti, dar sfintele moaste nu par oseminte normale sau asemanatoare cu mumiile alea pe care mi le-ai aratat de pe net! Moastele au caracteristici diferite dintre care pot sa-mi amintesc cate ceva din cunostintele si experienta mea: au un miros placut asemanator mirului, miros care sigur nu vine de la vreo bacterie, sunt foarte usoare,parca plutesc atunci cand le tii in mana, sunt de culoare galben-portocalie ca ceara si nu provoaca scarba, nu au acel aspect infricosator, ci din contra, linistesc pe cei care se afla in preajma lor. Egiptenii scoateau organele faraonilor ca sa nu putrezeasca, budistii isi ingroapa maestrii in sare ca sa opeasca procesul de descompunere prin deshidratare, dar un biet monah de la manastirea Lainici din Oltenia, vestit doar printr-un suflet smerit si virtuos, Irodion se chema, cum se face ca nu i-au putrezit osemintele desi nu existau medicamentele astea acum vreo suta de ani si era ingropat chiar sub streasina bisericutei,curgand apa de ploaie necontenit pe mormantul lui si al altui monah care a putrezit in conditii normale? Oare sa fie doar o coincidenta faptul ca acest fenomen se intampla numai unor oameni buni ca painea lui Dumnezeu? Oare toate vindecarile miraculoase si minunile petrecute in preajma sfintelot moaste sa fie simple manipulari sau Cineva lucreaza prin ele toate binefacerile acestea. Nu contesc neghiobia celor care conduc Biserica, lacomia lor, ignoranta sau pur si simplu, incapacitaea de a-si intelege propia slujire dar faptul existentei acestor ,,mumii" putin mai speciale ma cutremura. Prea frumoase aceste coincidente destul de numeroase, prea minunate vietile acestor nevoitori care au ajuns la sfintenie nu printr-un traseu prea intortocheat, doar prin smerenie sincera si multa cainta pentru slabiciunile lor. Iarta-ma ca poate am scris prea mult si te plictisesc cu gandurile mele insa incerc sa ma lamuresc in aceasta privinta.

    RăspundețiȘtergere
  4. Aşadar, cum spui şi tu, cadavrele sunt sau nu ridicate la standardul de moaşte sfinte doar pe considerente arbitrare, subiective, pentru că unele autorităţi religioase hotărăsc asta. Din acest punct de vedere mumiile egiptene, relicvele umane budiste sau moaştele creştine sunt, la fel ca şi cele natural conservate, asemeni. Doar "credinţa" şi convingerea că religia îmbrăţişată este "cea dreaptă" transformă acele rămăşiţe biologice în simboluri. Din exterior, indiferent de opinia adepţilor, rămân doar ceea ce sunt, nişte cadavre...
    Aromele de "mir" nu sunt altceva decât mirosul morţii în condiţii specifice de deshidratare, fără bacterii, şi nu cum greşit interpretezi. Sunt mai uşoare pentru că apa a fost eliminată, prin deshidratare. "Scârba" sau "liniştea" sunt doar nişte sentimente, nişte trăiri personale, ce sunt induse prin o grămadă de alte metode: muzică, imagini, cuvinte sau gesturi, precum şi prin prejudecăţile cu care am fost intoxicaţi.
    Oare sa fie doar o coincidenta faptul ca acest fenomen se intampla numai unor oameni buni ca painea lui Dumnezeu? DA. Chiar tu ai spus ca celelalte cadavre cu aceleaşi atribute sunt doar o întâmplare: Da, intr-adevar exista si cazuri de morti care se gasesc neputreziti din cauze naturale precum solul sau alti factori si nu-i considera nimeni sfinti
    Oare toate vindecarile miraculoase si minunile petrecute in preajma sfintelot moaste sa fie simple manipulari ? DA, asta susţin în articol, chiar dacă manipulările respective nu le face o organizaţie în deplină cunoştinţă de cauză ci sub imperiul unor credinţe. Credinţa nu este o dovadă, dimpotrivă, este o lipsă de dovezi sau o interpretare eronată a lor.

    RăspundețiȘtergere
  5. Petru Doar citeva repere in sprijinul nepasarii in fata creatiei si poruncii creatorului.Plec de la ideea creatie,porunca,lege.Habar nu am de ce unii nu putrezesc dupa moarte si daca au fost sfinti in trairea lor au o rasplata si atit. Biblia interzice categoric inchinarea la orice nu se poate trambala pe sine dintr-un loc in altul.Azi atunci ar trebui sa ma inchin unui robot multifunctional?Este interzisa atingerea de un mort prin lege iar preotii au un capitol special aici dar in schimb ei au facut invers. Iisus spune ca daca ai credinta cit un bob de mustar vei face minuni mai mari decit cele facute de el asa ca daca crezi ca oasele respective te vindeca te vei vindeca si nu-i o minune ci sugestie.Faptul ca mirosul e diferit tine de propria credinta si as raporta-o la orice miros. Unora le place un fel de miros iar altii fac alergie. Inainte de a inchina corpul meu cel viu in care mai este ceva din duhul lui Dumnezeu inaintea unuia in care nu mai e nimic ar trebui sa citesc ultimul capitol di apocalipsa unde ingerul ii spune lui Ioan sa nu i se inchine decit lui Dumnezeu. Iar acum ce o sa fac eu?Daniel in cuptorul de foc era alaturi de cei doi tovarasi iar faraonul vede ca alaturi de ei era o persoana care semana cu un fiu de dumnezei.Daniel nu se inchina acestuia.Lui Ezechil i se opreste incercarea de inchinare inaintea celui ce venise cu un virtej de vint pe niste roti invirtitoare,intr-un vehicol care isi schimba culoarea si facea galagie.Biserica merge pe invataturile lui Saul din Tars care spune ca au dreptul sa se foloseasca de bunurile lumesti a acestorain schimbul promisiunii ca vor imparatii cindva bunuri dumnezeiesti. Atita doar ca Saul nu era apostol caci Iisus a ales dintre toti ucenicii 12 pe care ia numit apostoli si le-a promis ca vor sta cu el pe scaunul de domnie iar celor doi ucenici care ii cer supliciul in schimbul includeri lar in acest numar le spune ca nu e posibil.Saul sa auto proclamat apostol devenind Pavel. Si Ceoaba sa proclamat rege.Creatorul ne-a dat calauze ingerii, dar nici un inger nu a permis inchinarea in fata lui spunind ca el era slujitor.Uneori aceste fiinte au aplicat corectii celor care o luasera razna prea tare si ma gindesc cind va primi si biserica crestina o corectie pentru toate aceste abateri? Cine doreste sa pupe oase si lemne vopsite sa o faca linistit dar sa ne lase copii in pace,cit mai in pace.

    RăspundețiȘtergere

Vă rog să treceţi un "nume", chiar dacă este fictiv.